Search
  • Ville Rekola

Kiinteistönvälittäjän asiakashankinta vuonna 2022

Updated: May 14


Mitä kiinteistönvälittäjät tekevät?



Jos ottaisi satunnaisen otannan väestöstä ja kysyisi heiltä mitä kiinteistövälittäjän arki pääasiassa on, vastaus kuuluisi jotakuinkin näin:



“He pitävät asuntonäyttöjä.”

Alalla toimivat kuitenkin tietävät ettei kiinteistönvälittäjän arki ole pelkkää asuntojen näyttämistä.

Innolink Researchin 2014 tekemän tutkimuksen mukaan isoin osa välittäjän työstä kuluu johonkin muuhun:


Asiakashankintaan.


Pelkkä sanakin nostaa monen selkäkarvat pystyyn. Hyi helkkari. 


Kylmäsoittoja, laputusta, messuja, ostokeskuksia ja printtimainosten vääntämistä.


Nekin jotka ovat ahkeria kyseisessä lajissa, ovat huomanneet sen syklittäisen luonteen, joskus se toimii erittäin hyvin ja joskus se vaikuttaa peliltä jota on mahdotonta voittaa.


Yksi asia tuntuu aina kuitenkin olevan vakio:


Aikaa siihen menee ja paljon.


Tulevaisuus ei kuitenkaan ole niin synkkä. Edes asiakashankinta ei voi välttyä evoluution voimilta. Uusi teknologia ja uudet metodit tekevät asiakashankinnasta jatkuvasti helpompaa ja jossain tapauksissa asiakashankinta jopa täysin automatisoimaan kiinteistönvälittäjän puolesta. 

Perinteisen kiinteistönvälityksen vaiheet

Jos perinteisen kiinteistönvälityksen asiakashankinnan rikkoisi vaiheisiin, se näyttäisi suunnilleen tältä:


1. Markkinoi ja hanki liidejä 2. Muuta nämä liidit keskusteluiksi 3. Muuta keskustelut tapaamisiksi 4. Muuta tapaamiset asiakkaiksi 5. Tuota palvelu


Markkinointi on näistä vaiheista se työläin. Jotenkin pitää saada ihmiset nostamaan käsi ylös ja ilmoittamaan oma mielenkiintonsa.


Parhaassa tapauksesssa olet systematisoinut liidien hankinnan ja pystyt tuottamaan 50 -150+ liidiä säännöllisesti joka kuukausi.


Iso liidien määrä tuo mukanaan uuden haasteen: niiden kontaktoinnin. Voit joko palkata henkilöstöä kontaktoimaan liidejä tai hoitaa kontaktoinnin itse. Keskustelut liidien kanssa muuttuu asiakastapaamisiksi jäntevällä, osaavalla ja oikein ajoitetulla kontaktoinnilla.


Puhelimen, sähköpostin, tekstiviestien, Facebook-messengerin ja muiden kanavien strateginen käyttö auttaa muuttamaan keskustelut konkreettisiksi asiakastapaamiksi.


Oleellinen osa prosessia on siivilöidä liideistä ne oikeasti motivoituneet asunnon myyjät.


Kun päästään kohtaan 4. ja 5. on kiinteistönvälittäjä omassa elementissä. Ihmisten kanssa keskustelu, heidän auttaminen ja myyminen on välittäjien vahvinta osa-aluetta. Ja myös sitä mistä kiinteistönvälittäjät usein nauttivat työssään eniten.


Paitsi että asiakashankinta on ammatillisesti se kaikkein työläin ja raadollisin vaihe, kuluttaa se myös meille kaikille rajallista ja ei-palautuvaa resurssia:


Aikaa.


• Aikaa, jonka voisit käyttää oman perheen kanssa.


• Aikaa, jonka voisit käyttää omien harrastuksien parissa.


• Aikaa, jonka voisit käyttää luonnossa olemiseen.


• Aikaa, jonka voit käyttää miten ikinä haluat.


Juuri tästä syystä oman ydinosaamisen ulkopuolella olevien asioiden ulkoistamista ei kannata kaihtaa. Sen perimmäinen tarkoitus on auttaa meitä löytämään helpotusta arkisiin ongelmiimme ja auttaa meitä ostamaan omaa aikaamme takaisin.

Kiinteistönvälittäjän asiakashankinta vuonna 2022


Miltä kiinteistönvälitys sitten näyttää, kun asiakashankinta päivitetään vuoteen 2022 ja automaatiota, sosiaalista mediaa ja kohdennettua mainontaa hyödynnetään oikealla tavalla?



Se näyttää tältä:


1. Paina nappia ja käynnistä markkinointikoneisto 2. Saavu arviokäynnille


Tässä mallissa välittäjä voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa eli ihmisten auttamiseen ja myymiseen.


Kun vaiheet 1.-3. ulkoistetaan ja otetaan välittäjän arjen yhtälöstä pois, aukeaa täysin uudet väylät liiketoiminnan ennustettavaan kasvattamiseen ja omien tavoitteiden saavuttamiseen.


Jos asiakastapaamisia pystytään tuottamaan säännöllisesti ja ennustettavasti, jää välittäjän päätettäväksi:



Kuinka monta asiakastapaamista haluan ottaa tässä kuussa?


Kuulostaako liian hyvältä?

Se on mahdollista ja jo kymmenet kiinteistönvälittäjät Suomessa tekevät töitä näin.



Olemme tuottaneet viimeisen 3,5 vuoden aikana +1000 arviokäyntiä yli 50 kiinteistönvälittäjälle Suomessa.


Systematisoimalla ja ulkoistamalla oman asiakashankinnan kiinteistönvälittäjä voi:


• Kasvattaa tulojaan ennustettavasti


• Kontrolloida aikaansa ja käyttää sitä itselle tärkeisiin asioihin



• Vapauttaa itsensä alan epäsäännöllisyydestä johtuvasta stressistä


Kiinteistönvälittäjän asiakashankinta elää digitaalista murrosvaihetta. Oletko hereillä?


Kiinteistönvälitysala elää valtavaa murrosvaihetta. Uudet digitaaliset työkalut, automatiikka ja sosiaalinen media muuttavat tapaamme työskennellä. Ennen etätyötä pidettiin kummajaisena, nyt se on itsestäänselvyys miljoonille. Teknologisen kehityksen murroskaudella ne jotka uskaltavat kokeilla uutta palkitaan ja ne jotka pitävät kynsin ja hampain kiinni vanhasta jäävät jälkeen.


Vinkki: käy läpi jokainen usein toistamasi työvaihe ja mieti miten voit käyttää teknologiaa sen nopeuttamiseen, tehostamiseen tai ulkoistamiseen.




Jos haluat haluat ulkoistaa arviokäyntiesi tai liidiesi tuottamisen luotettavalle ja ketterälle digikumppanille niin ota yhteyttä!


Kiinteistönvälittäjäkumppanimme saavat yksinoikeuden haluamalleen maantieteelliselle alueelle. Ota yhteyttä ja kerro mistä alueesta olet kiinnostunut!


Sam Anckar

sam@refer.fi

040 595 7079

301 views0 comments

Recent Posts

See All

Facebookissa tehtävä maksettu mainonta on entistä useammille yrityksille arkipäivää. Yleisesti Facebook-mainontaan ja somemarkkinointiin panostetaan, sillä ne mielletään perinteisiä mainoskanavia edul