Search
  • Ville Rekola

Kiinteistönvälittäjien asiakashankinta elää murrosvaihetta

Updated: May 8, 2019


Mitä kiinteistönvälittäjät tekevät?



Jos ottaisi satunnaisen otannan väestöstä ja kysyisi heiltä mitä kiinteistövälittäjän arki pääasiassa on, vastaus kuuluisi jotakuinkin näin:



“Kotien näyttämistä.”

Alalla toimivat kuitenkin tietävät, ettei arki ole pelkkää talojen näyttämistä.

Innolink Researchin 2014 tekemän tutkimuksen mukaan isoin osa välittäjän työstä kuluu johonkin muuhun:


Asiakashankintaan.


Pelkkä sanakin nostaa monen selkäkarvat pystyyn. Hyi helkkari. 


Kylmä soittoja, oveen koputuksia, laputusta, messuja, ostokeskuksia ja printtimainosten vääntämistä. Loppuisiko tämä jo, jotta voisin keskittyä siihen missä olen oikeasti hyvä: asiakkaiden auttamisessa


Nekin jotka ovat ahkeria kyseisessä lajissa, ovat huomanneet sen syklittäisen luonteen; joskus se toimii erittäin hyvin ja joskus se vaikuttaa peliltä jota on mahdotonta voittaa.


Yksi asia tuntuu aina kuitenkin olevan vakio:


Aikaa siihen menee ja paljon.


Tulevaisuus ei kuitenkaan ole niin synkkä kuin ajatellaan. Edes asiakashankinta ei voi välttyä evoluution jyllääviltä voimilta. Uusi teknologia ja uudet metodit tekevät asiakashankinnasta jatkuvasti helpompaa ja jossain tapauksissa pystyvät jopa automatisoimaan sen kiinteistönvälittäjän puolesta. 

Perinteisen kiinteistönvälityksen vaiheet

Jos perinteisessä kiinteistönvälitys-mallissa kaupantekoon pääsemisen rikkoisi vaiheisiin, se näyttäisi suunnilleen tältä:


1. Markkinoi ja hanki liidejä 2. Muuta nämä liidit keskusteluiksi 3. Muuta keskustelut tapaamisiksi 4. Muuta tapaamiset asiakkaiksi 5. Myy asiakkaille ja sinetöi kaupat


Markkinointi on näistä vaiheista se työläin. Jotenkin pitää saada ihmiset nostamaan käsi ylös ja ilmoittamaan oma mielenkiintonsa.


Parhaassa tapauksesssa olet systematisoinut liidien hankinnan ja pystyt tuottamaan 50 -150+ liidiä säännöllisesti joka kuukausi.


Iso liidien määrä tuo mukanaan uuden haasteen: niiden kontaktoinnin. Voit joko palkata henkilöstöä kontaktoimaan liidejä tai kontaktoida itse. Keskustelut liidien kanssa saadan muuttumaan asiakastapaamisiksi jäntevällä, osaavalla ja oikein ajoitetulla kontaktoinnilla.


Puhelimen, sähköpostin, tekstiviestin, Facebook-messengerin ja muiden kanavien strateginen käyttö auttaa muuttamaan keskustelut konkreettisiksi asiakastapaamiksi.


Oleellinen osa prosessia on siivilöidä renkaanpotkijat oikeasti motivoituneista ostajista ja myyjistä.


Kun päästään kohtaan 4 ja 5 on kiinteistönvälittäjä omassa elementissä. Ihmisten kanssa keskustelu, heidän auttaminen ja myyminen on välittäjien vahvinta osa-aluetta. Ja myös sitä mistä välittäjät usein nauttivat työssään eniten.


Paitsi, että asiakashankinta on ammatillisesti se kaikkein työläin ja epämielenkiintoisin vaihe, kuluttaa se myös meille kaikille rajallista ja ei-palautuvaa resurssia: aikaa.


• Aikaa, jonka voisit käyttää oman perheen kanssa.


• Aikaa, jonka voisit käyttää omien harrastuksien parissa.


• Aikaa, jonka voisit käyttää luonnossa olemiseen.


• Aikaa, jonka voit käyttää miten ikinä haluat.


Ja juuri siitä syystä teknologian kehittymistä ei saa pelätä. Sen perimmäinen tarkoitus on auttaa meitä löytämään ratkaisuja ja helpotusta arkisiin ongelmiimme. Kyllä, se tarkoittaa myös kiinteistönvälittäjien asiakashankintaa.


Teknologiaa hyödyntämällä ja muuntaututamalla, se tuo meidät lähemmäksi omaa ideaalista näkemystämme siitä, miten jokapäiväistä elämäämme kannattaisi elää ja tuo enemmän kontrollia ja aikaa arkeen.

Kiinteistövälitys 2020-luvulla


Miltä kiinteistönvälitys sitten näyttää, kun asiakashankinta päivitetään 2020 -luvulle ja teknologiaa, kuten sosiaalista mediaa ja kohdennettua mainontaa hyödynnetään OIKEALLA TAVALLA.



Se näyttää tältä:


1. Paina nappia 2. Saavu asiakastapaamisen


Välittäjä voi keskittää oman toimintansa ydinosaamialueensa eli ihmisten auttamiseen ja myymiseen.


Kun vaiheet 1-3 ulkoistetaan ja otetaan välittäjän yhtälöstä pois mahdollistaa se kiinteistönvälittäjän kasvamisen geometrisesti.


Jos asiakastapaamisia pystytään tuottamaan säännöllisesti ja ennustettavasti, jää välittäjän päätettäväksi kuinka monta asiakastapaamista se pystyy ottamaan kuukaudessa.


Kuulostaako liian hyvältä?


Toimin tällä hetkellä kansainvälisesti operoivassa tiimissä, joka on tuottanut viimeisen 18 kuukauden aikana yli 5000 loppuun vietyä kauppaa välittäjille, tismalleen tätä mallia käyttämällä. Se on mahdollista ja jo sadat välittäjät elävät sitä “elämäntyylinä”.


Systematisoimalla ja ulkoistamalla oman asiakashankinnan pystyt:


• Kasvattamaan tulojasi ennustettavasti


• Kontrolloimaan aikaasi ja käyttämään sitä itsellesi tärkeisiin asioihin



•Vapauttamaan itsesi alan epäsäännöllisyydestä johtuvasta stressistä


Päätelmät


Kiinteistönvälitysala elää valtavaa digitalisaation murrosvaihetta. Uuden innovaation takana on motivaatio ratkaista oleellisia ongelmia kiinteistönvälittäjän työssä.


Yritä avaa mieltäsi sille mitä mahdollisuuksia uudet työkalut voivat tarjota omaan uraasi ja sitä myötä koko elämääsi. Harjoita omaa uteliaisuutta ja kykyä mukautua nopeasti.


Muista myös, että mukautuminen ei tarkoita sitä, että sinun tarvitsee tehdä sitä yksin tai itse.

Sadat ihmiset ovat jo siellä mihin haluat mennä omalla urallasi ja seuraamalla jo toimivaksi todettua suunnitelmaa moninkertaistat mahdollisuutesi onnistua.


Ja jos haluat tehdä matkaasi yksin ja oivaltaa itse niin tässä vinkki: testaa, testaa, testaa ja seuraa miten markkinat reagoivat -- kuvittele, että olet kalastamassa ja kokeilet kymmeniä vieheitä luodaksesi juuri oikean ärsykkeen syöntiä varten.


Päädyit sitten mihin tahansa niin mukaudu, menesty ja täytä oma kalenterisi asiakastapaamisilla!  

130 views
Kysyttävää?
Ota yhteyttä. Palvelemme. 
Yhteystiedot

© 2020 Refer Consulting Oy                          Y-tunnus: 2969698-8

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Pieni Roobertinkatu 9

00130 Helsinki

​​

Puh: 0405957079

​​

info@refer.fi