Search
  • Ville Rekola

3 virhettä kiinteistönvälittäjien Facebook-mainonnassa, jotka maksavat pitkässä juoksussa omaisuuden

Updated: May 13, 2019

Minkä takia suurin osa Facebook mainoksista epäonnistuu?



"Ei me nyt taideta kuitenkaan." Kuului linjan toisesta päästä.

Meinasin lentää selälleni. 

Kävin keskustelua 9 numeroisen liikevaihdon omavaan yrityksen markkinoinnista vastaavan henkilön kanssa. 

Olimme käyneet läpi yrityksen käyttämää taktiikkaa tietyn palvelun markkinointiin. Kerroin heille yksityiskohtaisesti, miten erilaista lähestymistapaa käyttämällä, olin muutama viikko aikaisemmin myynyt täysin vastaavaa palvelua 7 kertaa kustannustehokkaammin, kuin mitä he myivät tällä hetkellä. Seitsemän.

Pidän itseäni hyvin loogisena ja pragmaattisena ihmisenä (kuten pitää itseään n. 100% miesväestöstä). Oletin, että tilanne on myös heille täysin selkeä. He käyttävät tällä hetkellä 10 000 euroa kuukaudessa palvelun markkinointiin ja minä voin auttaa heitä laskemaan kulut 1500 euroon kuukaudessa.

"Kyllä me taidetaan nyt vaan jatkaa meidän omilla jutuilla"  Mitä?  Mitä? Tä? Kyseisen yrityksen markkinointikordinaattori otti mielummin 102 000€ vuodessa takkiin mainoskuluissa kuin muutti omaa näkemystään ja lähestymistapaansa mielestään oikeaan tapaan mainostaa. 

Opetus numero #1: Ihmiset ovat vastahakoisia muuttamaan vakiintuneita näkemyksiään asioista. Ja usein se manifestoituu liiketoiminnassa tappion tekemisenä.

Facebook on tunnettu siitä, että moni on upottanut sinne valtavia summia rahaa ilman minkäänlaista palautusta investoinnille. 

Alle olen listannut kolme yleisintä taktista virhettä missä kiinteistönvälittäjät ottavat selkäänsä Facebookissa ja miten sinä voit välttää ne!



 1. Mainosliikenteen lähettäminen omille kotisivuille


Kuvittele, että olet normaali suomalainen päivätyöläinen selaamassa Facebookin syötettä tauolla ja houkuttelevan näköinen mainos unelmiesi talosta pomppaa silmiesi eteen.

Taukosi on loppumassa mutta päätät vilkaista mainosta.

Klikkaat mainosta ja päädyt kiinteistönvälitysyrityksen kotisivuille.

Kymmenen erilaista painiketta, hakupalkkeja ja jopa kuvashow. Upeat nettisivut ja paljon valinnanvaraa tehdä erilaisia hyödyllisiä asioita.

Mitä teet?

Poistut sivuilta mahdollisimman nopeasti. Ennen tauon loppumista katsot vielä 1-2 helposti kulutettavaa kissavideota. 

Tämä on varmaan täysin tuttu ilmiö meille kaikille. Mutta miksi teemme näin? 

Jos ihmiselle antaa liikaa vaihtoehtoja mistä valita, niin suurin osa ei valitse mitään. Keskimääräisen ihmisen keskittymiskyky netissä on kahdeksan sekuntia. Kultakalan keskittymiskyky on yhdeksän sekuntia.

Aikakautena jolla häviämme keskittymiskyvyssä kultakalalle, pitää mainostenkin kaapata huomio ja saada haluttu toiminto tapahtumaan nopeasti.

Mikä on mainostesi tavoite? Minkälaiseen tapahtumaan toivot mainoksesi johtavan?

Jos mainostesi tavoite on hankkia liidejä, niin suunnittele mainostesi aloitussivu niin, että mainoksen näkijällä on vain yksi mahdollinen askel minkä se voi sivulla ottaa: antaa yhteystiedot.

Motivoi mainoksen näkijä ottamaan mikro-askel haluamaasi suuntaan. Tarjoa jokin porkkana. Yksinkertaisuudessaan se voi tarkoittaa sitä, että mainoksesi sisällön (esimerkiksi myytävän asunnon nettiesittelyn) näkee vasta kun on jättänyt yhteystiedot.

2. Kohdentaminen liian laajalle yleisölle ja pienien kohderyhmien sivuuttaminen

100 ihmistä painaa mainostasi ja saapuu aloitussivullesi. 20 liidiä jättää yhteystietonsa. Ketä nämä loput 80 ihmistä on? Pieni osa heistä on vain netin näpertelijöitä vailla päämärää mutta suurin osa näistä on kuitenkin ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita asunnon ostamista tulevaisuudessa, mutta eivät halua puhua myyntihenkilölle vielä.

Millä tavalla pysyt näiden ihmisten edessä ja saat ihmiset haaviisi, kun he ovat tulevaisuudessa valmiita tekemään peliliikkeitä?

Facebook pixelin avulla. Pixeli on pieni koodin pätkä joka upotetaan esimerkiksi mainostesi aloitussivuun. Sen avulla pystyt kohdentamaan tälle hartaasti valitulle kohderyhmälle mainoksia, joissa esimerkiksi kerran viikossa kerrot uusista myyntiin tulleista asunnoista.

Pienet, super-valikoidut ja hartaasti kerätyt kohderyhmät ovat kultaa kiinteistönvälittäjälle. Kun kohderyhmäsi on pieni, mainosten näyttäminen maksaa käytännössä senttejä per mainoksen näkijä.

Tällä tavalla rakennat tarkoituksenmukaisesti omaa tunnettavuutta sosiaalisessa mediassa.


Kun muut välittäjät sohivat tietämättään sinne sun tänne, sinä pysyt laser-keskittyneenä tunnettavuutesi kasvattamisessa valitsemallasi paikallisalueeella.



3. Nettisivujen liikenteen hyödyntämättä jättäminen

Low-hanging-fruit on Atlantin toisella puolella usein käytetty fraasi . Se tarkoittaa kypsää hedelmää joka roikkuu puun alimmilla oksilla odottaen, että joku kävelisi sen luokse ja poimisi yhdellä käden ojennuksella - tuosta noin vain. Markkinoinnissa sillä tarkoitetaan helppoja voittoja.  Jos yritykselläsi on nettisivut jossa ihmiset jo vierailevat, niin voi tehdä oletuksen, että näillä vierailevilla  ihmisillä on:

• Tarve tai ongelma jonka he haluaisivat ratkaista nyt tai tulevaisuudessa • Kiinnostusta teidän palveluita kohtaan • Aiempaa tietoa, kokemusta tai mielenkiintoa yritystäsi ja brändiäsi kohtaan

Eli jotain kautta nettisivuillesi on päätynyt mahtavia kandidaatteja yhteistyötä varten.

Kysymys kuuluu: Miten tavoitat nämä kandidaatit jos he eivät tee konkreettisia toimintoja sivuillasi ja poistuvat sieltä?

Käyttämällä nettisivuillasi Facebook pixeliä, joka antaa sinulle uusia mahdollisuuksia käydä keskustelua näiden ihmisten kanssa ja siirtää heitä lähemmäs osto/myynti tapahtumaa. 

Vaikka sivuillasi käynyt vierailija kirjautuisi ulos Facebookista, sulkisi selaimen, irrottaisi kovalevyn ja tuhoaisi tietokoneen näytön. Seuraavan kerran kun hän kirjautuu Facebookin, niin siellä te taas kuitenkin olette hänen huomion edessä, sentti per näyttökerta. 

Tämän takia Facebook on voimakas työkalu kiinteistönvälittäjille! 

Yhteenveto

Suurin osa Facebookin voimasta piilee siinä mitä tapahtuu ensikosketuksen jälkeen. Pixelin avulla rakennetut kohdeyleisöt ovat sinun omistamia kanavia, joissa pääset yhä uudelleen ja uudelleen kytkeytymään niiden ihmisten huomiokeilaan, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta kodin myyntiin tai ostoon.

Mainoskampanjaa suunnitellessa mieti aina mikä on mainoksen tavoite ja minkä askeleen haluat asiakkaan ottavan. Tärkeimpänä: tee pätöksiä mainonnassasi jotka perustuvat dataan ja numeroihin, ei omaan mahatuntumaan.

144 views
Kysyttävää?
Ota yhteyttä. Palvelemme. 
Yhteystiedot

© 2020 Refer Consulting Oy                          Y-tunnus: 2969698-8

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Pieni Roobertinkatu 9

00130 Helsinki

​​

Puh: 0405957079

​​

info@refer.fi