Search
  • Ville Rekola

2022 Facebook liidimainonta pähkinänkuoressa


Facebookissa tehtävä maksettu mainonta on entistä useammille yrityksille arkipäivää. Yleisesti Facebook-mainontaan ja somemarkkinointiin panostetaan, sillä ne mielletään perinteisiä mainoskanavia edullisemmaksi. Edullisuuden mielikuva juontaa juurensa pitkälti Facebookista ja muista some-kanavista saatuun orgaaniseen näkyvyyteen. Orgaaninen näkyvyys on kuitenkin pienentynyt yrityksille vuosi vuodelta - ja näin yritykset ovat entistä enemmän kallistuneet kohti maksettua mainontaa, jotta kohderyhmät saataisiin tavoiteltua.


Facebookin käytöstä 80% tapahtuu nykyään mobiililaitteilla, mikä asettaa markkinoijille haasteita liidien hankintaan. Facebookin Lead Ads tarjoaa loistavan ratkaisun, sillä sen avulla saadaan kerättyä tehokkaammin liidejä suoraan Facebookissa lomakkeen avulla.

Käytännössä Facebookin Lead Ads soveltuu moneen: voidaan esimerkiksi kerryttää uutiskirjeiden tilaajia, tapahtumaan osallistujia tai tarjouspyyntöjä.


Lisäksi Lead Ads tekee lomakkeen täytössä helpompaa, sillä lomake täydentyy automaattisesti käyttäjän mukaan. Tämä puolestaan parantaa lomakkeen konversiota, kun ihmisen ei tarvitse itse näpytellä tietojaan.

Vaikuttavat tekijät Facebook mainonnan taustalla


Facebook-mainonnan hinta koostuu muutamasta eri tekijästä: sisällöntuottaminen ja siitä aiheutuvat kustannukset, mainostilasta maksettava hinta, sekä mainonnan optimoinnista aiheutuvat kustannukset. Tyypillisesti sisällöntuotanto on kuluista suurin, ja sen jälkeen mainostilasta maksettava hinta ja optimoinnista aiheutuvat kulut lasketaan puolestaan pakettina kun Facebook-mainonnan kuluja mietitään kokonaisuudessaan.


Tyypillinen hallinointikustannus on yleensä 15-40% käytettävän mainosbudjetin määrästä.

Mitä Facebook Lead Ads-mainostaminen maksaa?


Käytännössä Facebook-mainosten hintaan vaikuttavat niin mainosbudjetti sekä se miten tehokkaasti budjettia kulutetaan. Facebook yrittää optimoida mainosta niin, että mainostaja saa mahdollisimman paljon tavoitteen mukaisia tuloksia mainoksen budjetilla.


Facebookin algoritmi on kehittynyt jatkuvasti ja usein on jopa niin, että parempia tuloksia saadaan kun kohdennetaan mainos laajemmalle yleisölle ja annetaan Facebookin itse optimoida kenelle mainosta näytetään. Facebook näyttää jo mainosta tehtäessä arvion, millaisia tuloksia sillä tullaan todennäköisesti saavuttamaan.


Facebook-mainonnan hinta on tätä myötä myös noussut pikku hiljaa, mutta edelleenkin Suomessa kohdeyleisöjen tavoittaminen Facebookista on varsin kustannustehokasta, esimerkiksi verrattuna hintoihin joita mainostilasta joutuu maksamaan USA:ssa.

Facebook-mainonta hinta vs. tavoite

Jokaisella Facebook-mainoksella on jokin tavoite. Tavoite voi olla esimerkiksi liikenteen ohjaaminen nettisivuille, tilauksen tekeminen verkkokaupasta tai vaikkapa videon katsominen. Näistä tavoitteista osa ovat selkäesti kalliimpia kuin toiset. Tässä eri Facebook-mainosten tavoitteet tyypillisesti edullisemmasta kalleimpaan listattuna:

  • Brand awareness

  • Reach

  • Store visits

  • Video views

  • Post engagement

  • Traffic (link clicks)

  • Lead generation

  • Conversions

  • Product catalog sales

Facebook-mainokset perustuvat huutokauppaan eli mainostajat kilpailevat toisiaan vastaan ja mainospaikan saa se, joka voittaa huutokaupan tietyllä ajanhetkellä. Kenen mainos voittaa huutokaupan riippuu monesta eri tekijästä kuten mainoksen budjetista, kohdentamisesta ja itse mainoscopystä.


Mainoksien menestymistä seurataan relevance scoren mukaisesti, asteikon ollessa 1-10. Mitä suurempi arvo on, sitä paremmin mainos otetaan kohdeyleisössä vastaan ja mainoksen yksikkökustannus on siten pienempi.


Facebook-mainonnan kustannusten laskeminen edellyttää kuitenkin testaamista. Sillä eri kohderyhmät (audience) tuottavat aina erilaisia tuloksia, joten aina löytyy sellainen kohderyhmä, jonka hinta on kaikista alhaisin. Lisäksi mainoscopyn testaaminen on olennainen osa prosessia, sillä pienet muutokset mainoscopyssa saattavat saada aikaan parempia tuloksia. Myös eri mainossijoittelut (placement) tuottavat erilaisia tuloksia, joillekin yleisöille Instagram-mainokset voivat toimia paremmin kuin Facebook feed-mainokset. Tärkeimmät testattavat asiat Facebook-mainonnassa ovat: mainosten kohderyhmät, mainossijoittelut ja itse mainokset.


Haluaisitko hankkia yrityksellesi liidejä Facebookin kautta?


Olemme tuottaneet asiakkaillemme viimeisen kolmen vuoden aikana yhteensä yli 100 000 liidiiä Facebookin kautta, joten jos harkitset liidimainontaa Facebookin kautta, ota yhteyttä ja kartoitetaan tilanteesi yhdessä.


Yhteystiedot: 040 595 7079, sam@refer.fi

3 views0 comments

Recent Posts

See All